poniedziałek, 12 marca 2018

"Wstań i idź" Tomasz Kołodziejczak


"Wstań i idź" to zbiór opowiadań fantastycznych Tomasza Kołodziejczaka pochodzących z wczesnego okresu jego pisarstwa. Przeczytałam, ale... hm, coraz gorzej mi się to czytało, coraz trudniej i nudniej, coraz mniej mnie obchodziło, co czytam. Ba, ostatnie opowiadanie odpuściłam sobie już całkiem i z ulgą zamknęłam książkę. Tak naprawdę z całego tomu zapamiętałam tylko jedno opowiadanie, do tego trochę wspominek z tych krótkich tekstów, które autor dodawał po każdym opowiadaniu.



Teraz siedzę i myślę, gdzie leży przyczyna, że tak bardzo mi nie zagrało z tym tomem. Właściwie nawet nie miałam w planach pisać o tym na blogu, bo wolę polecać dobre rzeczy, niż ogłaszać, że z tą książką jest coś nie halo (zwłaszcza gdy problem leży gdzieś bardziej po mojej stronie, w odbiorze). Napotkałam jednak w świeżo kupionej "Nowej Fantastyce" felieton Tomasza Kołodziejczak (o!) poruszający temat opowiadań (o!). Co za przypadek! A może przeznaczenie. 

Autor artykułu uważa, że antologie opowiadań są bardzo cenne, są i były. Kiedyś dawały czytelnikom szansę zerknięcia, co piszczy w fantastyce zagranicznej. W antologiach wydawano debiutantów, ale i sławy. Często wydawano teksty różnych autorów na zadany temat. Taki zbiór musiał mieć jakąś myśl przewodnią, która miała dotrzeć do czytelników.


 Jakaż to więc myśl przyświecała antologii "Wstań i idź"? Wychodzi mi, iż tylko taka, by pokazać, od czego zaczynał autor, od jakich publikacji, w jakich periodykach, jakie miał pomysły i plany. "Wstań i idź" jest idealnym zbiorem dla miłośnika utworów Tomasza Kołodziejczaka, nie radziłabym jednak od tego właśnie zbioru zaczynać swojej przygody z tym autorem. Ja trochę się rozczarowałam.


"Wstań i idź" Tomasz Kołodziejczak, Fabryka Słów, Lublin 2015. 
Wstań i idź [Tomasz Kołodziejczak]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE 

4 komentarze:

  1. A widzisz Twoje wrażenia zupełnie inne od moich :)

    Ja musiałem sobie zerknąć na swoje poletko i z wpisu o książce wynika, że całkiem mi się podobało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A czytałeś wcześniej coś tego autora?
      Mogłeś tu w ogóle wrzucić linka do poletka, bym sobie poczytała. :)

      Usuń
  2. Mi się proza Tomasza Kołodziejczaka podoba, nawet bardzo, ale tego zbioru jeszcze nie czytałem. Czekam zresztą ciągle na kontynuację "Ostatniej Rzeczypospolitej".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tego autora chętnie przeczytałabym jakąś powieść, nie opowiadania.

      Usuń