piątek, 11 stycznia 2019

"Tajemnica domu Helclów" Maryla Szymiczkowa

Kryminał retro. Kraków w XIX wieku. Mieszczka z aspiracjami rozwiązująca zagadkę kryminalną - jak to się wszystko udało?

Profesorowa Szczupaczyńska, pełna energii kobieta, postanawia przyjrzeć się bliżej tajemniczemu zniknięciu starszej pensjonariuszki domu Helclów ( dom opieki prowadzony przez zakonnice). Gdy ginie kolejna staruszka, a potem znika jeszcze jedna, robi się coraz zdziwniej, a profesorowa bierze się ostro do pracy śledczej, zakasując konkurencję w postaci urzędowych organów ścigania.



"Tajemnica domu Helclów" to rasowy kryminał retro, w którym olbrzymią rolę odgrywają czas i miejsce, gdzie dzieje się akcja. Kraków w XIX wieku to bardzo interesujące miejsce, to miasto właściwie jest bohaterem książki. Autorzy wykonali kawał rzetelnej pracy, przedstawiając miasto z każdej strony. Jest tu na przykład otwarcie Teatru Miejskiego czy pogrzeb Matejki, czyli ogromne uroczystości, a są też wyprawy na targ czy tajniki kuchni profesorowej.

Udało się tło i akcję połączyć w zgrabny, potoczysty, żywy kryminał. Profesorowa Szczupaczyńska, dzięki temu, że jest osobą niepozbawioną wad, zyskuje moją sympatię. Zdeterminowana i czasem nieco znudzona kobieta jest w stanie wiele osiągnąć.

Na tle innych kryminałów retro, do przeglądu których odsyłam do notki "Retro-kryminalna mapa Polski", "Tajemnica domu Helclów" wypada nader korzystnie. Niestety, umknął mi w fabule ten moment olśnienia profesorowej, który i mnie pozwoliłby skierować wzrok w odpowiednią stronę, by wypatrzeć zabójcę. Być może to moja nieuwaga (czytałam w Sylwestra i Nowy Rok, do trzeciej nad ranem), a być może w ogóle go nie było.

Ciekawa jestem, co jeszcze zdarzy się profesorowej? Seria zaczęta z przytupem liczy sobie trzy tomy (nie wiem, czy to koniec, czy ma być więcej) - wiem, że sięgnę po kolejny tom. To chyba wystarczy za rekomendację.

"Tajemnica domu Helclów" Maryla Szymiczkowa (czyli Jacek Dehnel, Piotr Tarczyński, Znak, Kraków 2015.

Tajemnica domu Helclów [Jacek Dehnel, Piotr Tarczyński, Maryla Szymiczkowa]  - KLIKAJ I CZYTAJ ONLINE

5 komentarzy:

  1. Dorzucę kusząco, że profesorowa to się naprawdę rozkręca w następnym tomie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz obczytaną całą serię? Jeśli kusisz, to spojrzę przychylnym okiem, choć teraz na tapecie mam zupełnie inny kryminał retro, no i trochę bliższy, bo śląski.

      Usuń
    2. Przed świętami przeczytałem dopiero drugi, ale dopiero teraz powiem, że się porządnie ubawiłem, bo jednak ten pierwszy tom ma swoje słabości. Trzecią część sobie oszczędzę na jakąś czarną godzinę :) Kryminał jak kryminał, ale Rozdarta zasłona jest świetna obyczajowo.

      Usuń
    3. Ok, dobrze wiedzieć. Na razie nie biorę, bo mam listę do przeczytania, nic się nie chce zmniejszyć.

      Usuń
    4. Te listy już tak mają, nijak nie robią się krótsze :)

      Usuń