poniedziałek, 22 listopada 2010

"Książki zakazane" Bartłomiej Paszylk (ach, te inspiracje literackie!)

Książki o książkach zawsze mnie interesowały jako swego rodzaju literackie zapętlenie. Ta konkretna ujęła mnie starannością napisania i dbałością o szczegóły. I o ogóły też. Wstęp ominęłam, bo nie lubię wstępów, a ten jakoś nie przekonał mnie do siebie. Za to same książki - cudo. Podzielone na kategorie według powodów umieszczenia na "indeksie" - czyli powody społeczne, religijne, obyczajowe czy inne. Opis treści książki, potem historia, dlaczego i kiedy była zakazana, naświetlone tło i okoliczności cenzury, umieszczony rys o autorze, ze zdjęciem, dodany fragment samej książki (zawsze na niebieskim tle), omówiona ekranizacja, jeśli taka powstała, do tego fotosy filmowe...

Świetne, bogate kompendium. Brawo, panie Bartku! Po lekturze pańskiej książki zdecydowałam, że przypomnę sobie "Ostatnie kuszenie Chrystusa" Kazantzakisa, a przeczytam następuje pozycje: "Grona gniewu" (Steinbeck), "Nagi lunch" (Burroughs), "Obcy w obcym kraju" (Heinlein), "Azyl" (Faulkner), "Szatańskie wersety" (Rushdie) oraz "Kolor purpury" (Walker).

Ocena: 5/6.

4 komentarze:

  1. Jestem skołowany. Przez Ciebie będę czyhał na tę książkę. Naprawdę! Takiemu dziełku trudno byłoby się oprzeć. Wcześniej nawet nie wiedziałem o jego istnieniu. Teraz chcę je z całej siły!

    OdpowiedzUsuń
  2. Książki o książkach mają jedne minus- trudno się obejść bez wpisania czegoś na listę " do przeczytania" , która i tak już jest wielka.
    Intrygująca lektura, postaram się kiedyś przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Też się za nią rozejrzę, dzięki! ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaciekawiła mnie ta książka, właśnie przyniosłam ją z biblioteki:)

    OdpowiedzUsuń