wtorek, 6 lutego 2024

"Selma. Jeszcze dalej niż południe" Dominik Szczepański


 Jacht "Selma" początkowo miał  nazywać się "Salma", na cześć Salmy Hayek. Okazało się jednak, że po wrzuceniu w wyszukiwarkę imienia Salma dzieją się rzeczy niezwykłe i żadna z nich nie kojarzyła się z jachtem, stąd drobna modyfikacja nazwy. 

Na tym jachcie Piotr Kuźniar i jego załoga wyruszyli w rejs na Antarktydę. Wcale nie chcieli zdobywać zdobytego już przecież bieguna, chcieli wpłynąć na Morze Rossa i dotrzeć do Zatoki Wielorybów. Tym samym pobić rekord świata w żegludze najdalej na południe. Żeglowanie po akwenach skutych lodem jest trudne nawet dla dużych jednostek o  mocnych kadłubach, a dla kilkunastometrowego jachtu to jest jakiś kosmos. Zimno, oblodzenie, góry lodowe, sztormy - prawdziwa polarna szkoła przetrwania. 

Opisy zmagań z przeciwnościami losu znakomite, jednak nie do końca odpowiadała mi budowa powieści, gdzie autor po kolei oddawał głos załogantom. Trochę byłam zdezorientowana. Za to bardzo interesująca okazała się kwestia rywalizacji - tak, w takich polarnych podbojach rywalizacja wcale nie jest rzadkością, żeby wspomnieć choćby słynny wątek "wyścigu" Amundsena i Scotta. Tu załoga "Selmy" ścigała się o wejście do Zatoki Wielorybiej z jachtem "Katharsis II", którego właścicielem był Mariusz Koper (założyciel wydawnictwa Nowa Era, dla książkomaniaków dodatkowy smaczek). Nie zdradzę, jaki był wynik tego starcia, ale pojedynek jachtowy był  zaiste imponujący.

Bardzo lubię opowieści o  tym, co  dzieje się w rejonach polarnych, natomiast książka obiecywała relację z wody. Na szczęście i  dla mnie coś się znalazło! Załoga postanowiła, niejako przy okazji, zatrzymać się przy wulkanie Erebus i go zdobyć. Ekspedycja się udała, a ja dowiedziałam się paru ciekawych rzeczy na temat zachowania się na terenach leżących za kołem podbiegunowym. 


 

Mnóstwo zdjęć,  dodatkowo opowieści o ważnych wyprawach historycznych w ten  rejon - bardzo na plus. 

Za możliwość zapoznania się z książką dziękuję wydawnictwu Otwarte, a "Selma" wędruje u mnie na półkę z zimnymi książkami, a jakże. 

 "Selma.  Jeszcze dalej niż południe" Dominik Szczepański, Wydawnictwo Otwarte, Kraków 2023.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz