piątek, 11 lutego 2022

"Serenada na wiolonczelę i rewolwer" Karol Kowal


 Jestem przewidywalna: jeśli ktoś pomacha mi przed nosem etykietką "kryminał  retro",  to biorę bez wahania. Warbook pomachał, a ja przeczytałam. "Serenada na wiolonczelę i rewolwer" retro kryminał  szpiegowski,  którego akcja dzieje się w dwudziestoleciu międzywojennym.

Głównym bohaterem jest Hipolit Wajcher, i tu pierwsze zaskoczenie, bo nie jest detektywem, policjantem czy radcą prawnym. Otóż Hipolit jest muzykiem, pracującym niegdyś w Filharmonii Warszawskiej, a obecnie w redakcji "Rzeczpospolitej" jako krytyk muzyczny. Przyjaciel Hipolita, Ksawery Szkieltowski, redaktor w tej samej gazecie, zwraca się do muzyka z niecodzienną prośbą. Mówi mianowicie "Przechowaj mi, przyjacielu, pewne akta, bo wmieszałem się w śliską sprawę i zaczynają za  mną chodzić. U ciebie będą bezpieczniejsze". Hipolit się godzi, a Ksawery, no cóż, znika.

Odnajduje się jako zwłoki, niestety. Muzyk zagłębia się w tę sprawę, rzekomo śliską i jest pełen detektywistycznego zapału. Szukają go różni ludzie i ugrupowania, jest więziony, bity, ale dzięki sprytowi potrafi wywinąć się z opałów.

Polska (a konkretnie Warszawa i okolice) w dwudziestoleciu międzywojennym jest jak kipiący kociołek. Przewrót majowy namieszał, ile się dało. Te wszystkie polityczne niuanse autor objaśnia, umiejętnie wplatając pewne kwestie w narrację. Oprócz polityki jest tam wiele ciekawych opowieści, pan Kowal ma zadatki na gawędziarza. Do tego akcja bez dłużyzn, efektowne zwroty, nowe tropy i zmyłki - z pewnością nie można się nudzić.

Autor obdarzył swojego bohatera ciekawymi cechami: słuchem absolutnym i ogromną nadwrażliwością na dźwięki. Jedno bardzo mu się przydaje, a drugie przeszkadza jak diabli. I to jest interesujące. 

Ciekawy kryminał retro, bardzo dobrze napisany (warsztat językowy na  naprawdę wysokim poziomie) z doskonale odmalowanym historycznym tłem i ciekawą akcją. Między stronami przewija się nienachalny i romantyczny wątek miłosny. Wielbicielom tego gatunku szczerze polecam. 

Książka przeczytana dzięki współpracy  z wydawnictwem Warbook.

 

"Serenada na wiolonczelę i rewolwer" Karol Kowal, Warbook, Ustroń, 2021.


1 komentarz: