wtorek, 18 kwietnia 2017

"Umowa z Bogiem. Trylogia" Will Eisner



Dzięki uprzejmości dobrych ludzi mogę sobie od czasu do czasu przeczytać wybitny komiks.

Znacie Willa Eisnera? To facet, który, pokrótce mówiąc, wymyślił powieść graficzną. Jak sam mówi w przedmowie:


"Byłem pionierem wykorzystania komiksu jako instrukcji dla żołnierzy amerykańskichamerykańskich walczących w trzech dużych wojnach. Później używałem komiksu do nauki dzieci w szkołach. Oba te ekscytujące zadania potraktowałem bardzo poważnie. Ale pragnąłem robić w ramach tego medium jeszcze więcej. W wieku, gdy mogłem już przejść na emeryturę, postanowiłem tworzyć komiksy literackie — choć termin ten wówczas uchodził za niewątpliwy oksymoron. [...] Miałem ogromną satysfakcję, patrząc, jak powieść graficzna i wielu jej wspaniałych twórców stopniowo staje się częścią literackiego światka".* 

Cały, ponad pięćsetstronicowy tom składa się z trzech części: "Umowa z Bogiem", "Siła życiowa" oraz "Dropsie Avenue". Wszystkie wydarzenia rozgrywają się w jednym miejscu: to Nowy Jork, dzielnica Bronx, ulica Dropsie Avenue.  Komiks przedstawia mieszkańców miasta, jak walczą o przetrwanie w miejskiej dżungli. Strony powieści pełne są emocji po brzegi, narysowanych może nie przesadnie, ale mocno uwypuklonych. Zmieniają się czasy i bohaterowie, a kamienica nr 55 wciąż ta sama. Wciąż tam żenią się, kochają, zdradzają, robią interesy i kończą żywot.

Piękny to komiks, mocno autentyczny, czasem wzruszający, a czasem zabawny. Cieszę się, że go przeczytałam. 

Wojtek, dziękuję za pożyczenie!

---
* "Umowa z Bogiem. Trylogia" Will Eisner, tłumaczenie Jacek Drewnowski, Egmont Polska, Warszawa 2014, strona 12.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz