poniedziałek, 8 listopada 2021

"Einstein. Przeskok kwantowy" i "Arystoteles. Głód wiedzy" Jordi Bayarri, Dani Seijas


 Dostałam do recenzji dwa niewielkie komiksy, przybliżające postaci znanych i wybitnych osób ze świata nauki i filozofii. Obydwa są komiksami biograficznymi, niewielkimi objętościowo. Zaryzykowałabym stwierdzenie, że uproszczonymi do potrzeb percepcji dziecięcych umysłów.

Przeczytałam i dopadło mnie mocno uczucie ambiwalencji. "Arystotelesa" w tych rozważaniach pominę, bo żył dostatecznie dawno, by wszelkie kontrowersje zostawił za sobą. To po prostu rzetelnie (i niestety trochę nudno, jak dla mnie) narysowana historia tego filozofa, jego droga życiowa, przedstawione są poglądy i filozofia. Jakby to ująć... lepiej przeczytać ten komiks niż notkę w wikipedii, niewątpliwie, zwłaszcza dla dzieci, ale to wszystko.


Po przeczytaniu "Einsteina" natrafiłam w necie na artykuł o nim i jego żonie. W komiksie (jak w tym o Arystotelesie) opowiedziano jego historię od najmłodszych lat aż po zdobycie nagrody Nobla. Znów nieco nudno, jak dla mnie, dialogi drętwe, czyżby na siłę upraszczano je na potrzeby grupy czytelniczej? Niezbyt zręcznie to wyszło.

Najbardziej jednak zaskoczyło mnie przedstawienie żony Einsteina, Milevy. Przeczytajcie sobie dwa artykuły:

1. Mileva, mudra glava*. Kim była pierwsza żona największego uczonego wszech czasów

2. Einstein kłamał. Czy to jego żona wymyśliła teorię względności?

Odwalała za niego robotę, nie żądała sławy ani poklasku, owszem, zażyczyła sobie pieniędzy z Nagrody Nobla, ale to dlatego, że wychowywała ich wspólne dzieci, w tym chorego na schizofrenię Tete (opiekowała się nim do końca życia). On zaś porzucił ją dla innej. W komiksie Mileva jest przedstawiona marginalnie. Nie podoba mi się to. 

Komiks oczywiście dałam do przeczytania dzieciom, muszę jednak zadbać o uzupełnienie opowiedzianej w nim historii. 

"Einstein. Przeskok kwantowy" i "Arystoteles. Głód wiedzy", scenariusz i rysunki: Jordi Bayarri, kolory: Dani Seijas, tłumaczenie z hiszpańskiego: Agata Ostrowska, seria Najwybitniejsi Naukowcy, Egmont Polska, 2021.

 

1 komentarz: